مطالب, مطالب استخدامی

برای جستجوی شغل مناسب چه نکاتی را باید بدانید؟

معمولا با آغاز سال جدید، بیشتر شرکت‌ها و سازمان‌ها تغییراتی در روند کاری‌ خود ایجاد می‌کنند. سال جدید مدتی است که آغاز شده است، پس لازم است اطلاعات کافی درباره جستجوی شغل مناسب داشته باشیم و با آگاهی برای رسیدن به موقعیت شغلی مناسب اقدام کنیم. در نظر گرفتن نکاتی در مورد ارسال رزومه، رصد بازار کار و مشاغل جدید می‌تواند ما را در مسیر جستجوی شغل یاری کند و نهایتا به نتیجه‌ای راضی‌کننده دست پیدا کرد.

واقعیت این است که در بازار رقابتی این روزها و کم‌بود فرصت‌های شغلی مناسب، باید ترفندها و نکات لازم برای جستجوی شغل را به خوبی آموخت و به کار بست.

شناخت روز مناسب برای ارسال رزومه

به کمک وبسایت‌های کاریابی می‌توانید زمان مناسب برای ارسال رزومه را شناسایی کنید. برای مثال با رصد وبسایت‌های مختلف می‌توانید دریابید که بیشتر شرکت‌ها در آخر ماه اقدام به انتشار آگهی‌های شغلی خود می‌کنند. گوش به زنگ باشید و سعی کنید به موقع دست به کار شده و رزومه کاری‌ خود را سریع به شرکت‌های مختلف بفرستید. با مدتی جستجو در وبسایت‌های مختلف که فرصت‌های شغلی را معرفی می‌کنند، با این روند آشنا خواهید شد. پس سریع دست به کار شوید و امکان انتخاب شدن را از خود دور نسازید. باید سریع و هوشیار عمل کنید که تعلل یک‌ روزه هم گاهی اوقات به ضررتان تمام می‌شود.

شناخت زمان مناسب برای ارسال رزومه

یکی از ترفندهای دیگری که برای دیده شدن رزومه مؤثر واقع می‌شود، در نظر گرفتن زمان مناسب برای ارسال رزومه است. معمولا رزومه‌هایی که صبح اول وقت ارسال می‌شوند شانس بیشتری برای بررسی و مطالعه از سوی شرکت‌ها و سازمان‌ها دارند. تا قبل از ساعت ۱۰ صبح زمان مناسبی است که در آن مسئولین بر خواندن رزومه‌ها تمرکز می‌کنند. بعد از وقت ناهار هم امکان دیده و خوانده شدن رزومه کاری شما بیشتر خواهد بود. شناسایی زمان مناسب دیده شدن سوابق کاری‌ شما، شانس‌ استخدام را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. ضمن در نظر گرفتن زمان مناسب برای ارسال رزومه باید به شیوه نوشتن آن هم کاملا مسلط باشید و توانایی‌ها و مهارت‌های‌ خود را به خوبی معرفی کنید.

بررسی بازار کار شغل مورد نظر خود

رای جستجوی شغل مناسب لازم است تا از بازار کار اطلاعات خوبی کسب کنید. آمارها و نظر کارشناسان را بررسی کنید تا دریابید که کدام مشاغل پرطرف‌دارتر هستند و می‌توانید از آن‌ها پول و درآمد بیشتری به دست آورید. با شناخت اوضاع بازار کار این امکان را خواهید داشت که به دنبال کسب تخصص‌های مورد نیاز بازار کار بروید و سریع‌تر جذب شده و کسب‌ و کارتان پررونق‌تر شود. برای نمونه در بیشتر کشورها، جوامع پزشکان، دندان‌پزشکان و متخصصان ارتودنسی درآمد خوبی دارند و رشد و رونق خوبی متوجه کسب‌ و کارشان است. با بررسی اوضاع کاری مشاغل و پست‌های شغلی مختلف، آینده کاری و کسب درآمد خود را تضمین کنید. بی‌گدار به آب زدن و پذیرش اولین گزینه‌های در دسترس امکان رشد و توسعه شغلی را سلب می‌کند.

بررسی پر درآمدترین حوزه‌ های کاری

در جستجوی شغل باید به پردرآمدترین مشاغل هم توجه کنید. حوزه‌هایی که در حال رشد هستند را بشناسید و سعی کنید به آن‌ها ورود کنید. برای نمونه مشاغلی که مرتبط با ارائه خدمات در زمینه‌های مختلف غذا، تعمیرات و آموزش هستند بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند. از سوی دیگر مشاغل موجود در زمینه فناوری و درمان هم مهم هستند و با استقبال مشتریان و کارفرمایان مواجه می شوند.

یادتان باشد که مشاغل خدماتی مختلف می‌توانند سود و رونق خوبی برای‌ شما به همراه داشته باشند. به کمک اپلیکیشن‌های مختلف و فضای مجازی، امکان معرفی و گسترده‌تر شدن دایره مشتریان‌ شما بسیار زیاد خواهد بود. پس به یاری ظرفیت‌های فراوان دنیای جدید، کسب‌ و کاری راه‌اندازی کنید یا در آن مشغول به کار شوید که با استقبال مواجه می‌شود.

جستجوی شغل در بازار های اشباع‌ نشده

یکی دیگر از نکات بسیار مهم در بررسی بازار کار، توجه به بازارهایی است که امکان رشد و پیشرفت را دارند و هنوز مورد هجوم و اشباع شدید نیروهای کار  قرار نگرفته‌اند. برای نمونه با توجه به گسترش فناوری و نیاز حتمی برندها و کسب‌ و کارهای مختلف به تبلیغات و بازاریابی، مشاغل مختلفی در این حوزه تعریف شده‌اند. رسیدگی به امور مشتریان، پست‌های مختلف شغلی در حیطه تبلیغات و روابط عمومی و فرصت‌های شغلی مرتبط با اینترنت، نباید نادیده گرفته شوند.

سعی کنید بازارهای اشباع نشده را بشناسید و با کسب مهارت‌های لازم و جدید در صنایع و کسب‌ و کارهای نوین آینده خود را تضمین کنید. در نظر گرفتن این موضوع برای دانش‌آموزانی که در آستانه انتخاب رشته هستند هم بسیار مهم و حیاتی است. هجوم افراد به انتخاب رشته‌های تکراری، ورود به بازار کار را در آینده بسیار مشکل می‌کند. پس سعی کنید، انتخاب‌های هوشمندانه‌ای داشته باشید. اگر هم در زمینه‌ای تخصص و تحصیلات دارید که بازار کاری برای آن اشباع شده است، تلاش کنید که در همان زمینه، مهارت‌ها و توانایی‌هایی را کسب کنید که همه واجد آن نیستند. با این ترفند امکان جذب شما نسبت به سایر هم رشته‌ای‌های شما خیلی بیشتر خواهد شد.

تأکید بر مهارت‌ های ویژه در رزومه

برای این که رزومه کاری‌ شما دیده شود و مورد توجه قرار گیرد، باید شیوه نوشتن رزومه را به خوبی بدانید. در رزومه‌ خود به موارد مهم و مهارت‌های خاصی که دارید اشاره کنید و آن را طوری شرح بدهید که تأثیرگذار باشد. برخی مهارت‌ها و تخصص‌ها این روزها بیشتر مورد توجه هستند، سعی کنید این مهارت‌ها را بیاموزید و با گذراندن دوره‌های آموزشی در زمینه‌ها نام‌برده، بهترین فرصت‌های شغلی را از آن خود کنید. گاهی‌ اوقات صرف هزینه برای یادگیری تخصص و مهارت‌های مختلف بسیار به سود شما تمام می‌شود و به کمک آن‌ها می‌توانید وارد مشاغلی شوید که بعدها برای‌ شما درآمدی بسیار بیشتر از مبلغ خرج‌ شده به همراه آورد.

پس با شناسایی مهارت‌های لازم در زمینه تحصیلات خود، به دانش و توانمندی در آن زمینه مجهز شوید. در دنیای امروز و در سطح جهانی، زمینه‌های پزشکی، حوزه‌های فناوری، کارشناسان آمار، مدیریت و بازاریابی و مهندسین نرم‌افزار بهترین فرصت‌های شغلی را خواهند داشت.

بازگشت به لیست